Michèle Dorais

My journey in calligraphy started when I first learned to write with pen and ink as a child in grammar school. Growing up in rural Quebec offered boundless sources of inspiration, but limited access to formal art training. Still, I adored drawing letters and experimenting with the alphabet, doodling and inventing letter shapes and forms. Throughout my teens and onward, I taught myself to draw and paint while I continued to play with letters.

By 1989, I was living in Montreal and I enrolled in a calligraphy class given  at the Visual Arts Centre, where Marion Zimmer, co-founder of La Société des Calligraphes de Montréal, was my first instructor. Four years later, family and professional obligations gradually distanced me from calligraphy, though I knew that I would eventually return to it. That moment came about in 2012, when I read a newspaper article in Le Devoir highlighting the art of  calligraphy and the work of Garbage Beauty, a group of young Montreal scribes who are in the habit of leaving their calligraphic marks on household goods  left on the sidewalks before municipal collection.

I contacted their teacher, Marco Chioini, then president of La Société des Calligraphes de Montréal, and resumed my formal training in various scripts under his guidance.   Also, through events organized by the Société, of which I am a member,  I enrolled in weekend workshops taught by visiting international calligraphers: I had the great pleasure to learn new techniques with Amity Parks, Yukimi Annand, and Annie Cicale from the United States, and Christopher Haanes from Norway.  In 2019, I attended the International Calligraphy Conference at Bishop's University where I spent a whole week owning my skills once again with Christopher Haanes. Each of these teachers has inspired and helped me  advance to the next level.  More recently, I took an intensive three-month online class with renowned Belgium calligrapher Yves Leterme

Although I do not intend to become a professional artist, I will continue my exploration in the world of calligraphy for the pleasure of sharing my work with other artists of the written word community.

Ma fascination pour la calligraphie a commencé dès l'enfance à une époque où l'on apprenait encore à écrire à la plume à la petite école. De grandir dans le Québec rural m'offrait une infinité de sources d'inspiration, mais peu d'accès à une formation artistique proprement dite. Cela ne m'a pas empêchée d'apprendre à dessiner et à peindre en autodidacte tout au long de l’adolescence et de ma vie adulte tout en continuant à jouer avec les lettres et à explorer de nouvelles formes d'écriture. 

En 1989, vivant désormais à Montréal, je me suis inscrite aux cours de calligraphie du Centre des arts visuels, où Marion Zimmer, cofondatrice de La Société des Calligraphes de Montréal, a été mon premier professeur. Quatre ans plus tard, des obligations familiales et professionnelles m'ont éloignée progressivement de la calligraphie, même si je savais que j'y reviendrais un jour. L'élément déclencheur est arrivé en 2012, à la lecture d'un article du Devoir mettant à l'honneur la calligraphie et le travail de Garbage Beauty, un groupe de jeunes scribes montréalais ayant pris l'habitude de laisser leurs marques calligraphiques sur divers articles ménagers laissés sur les trottoirs en attente d'être ramassés par les services municipaux.

C'est ce qui m'a fait contacter leur professeur, Marco Chioini, alors président de la Société des Calligraphes de Montréal, avec qui j'ai étudié  différents styles de calligraphie. De plus, grâce à la Société, dont je suis membre, j'ai participé à de nombreux ateliers de fin de semaine donnés par des calligraphes de calibre international invités pour l'occasion à Montréal. J'ai ainsi eu le grand plaisir d'enrichir mes connaissances avec Amity Parks, Yukimi Annand, et Annie Cicale des États-Unis, et Christopher Haanes, de Norvège. J'ai également participé au Congrès international de calligraphie 2019 à l'Université Bishop où, pendant toute une semaine, j'ai retrouvé Christophe Haanes avec qui j'ai peaufiné les techniques de l’écriture. Plus récemment, j'ai suivi un cours intensif de trois mois en ligne avec Yves Leterme, calligraphe belge de réputation mondiale. 

Bien que je n'aspire pas à devenir une artiste professionnelle, je continue néanmoins mon exploration personnelle de la calligraphie pour le plaisir de partager mon travail avec d'autres artistes de la communauté de la lettre manuscrite.